HITY GOFINU |
||||||||||||||||||||||||||||
Co trzeba wiedzieć o opłacie reklamowej?
Gazeta Podatkowa nr 79 (1224) z dnia 1.10.2015
11 września br. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Na mocy tych zmian gminy uzyskały możliwość nakładania na przedsiębiorców nowej opłaty za posiadane tablice i urządzenia reklamowe, tzw. opłaty reklamowej. Wejście w życie tych przepisów nie oznacza, że opłata reklamowa już obowiązuje i obciąża przedsiębiorców. Gminy uzyskały dopiero upoważnienie do ustalenia takich opłat na swoim terenie, co powinno nastąpić w podjętej w tym zakresie uchwale. Co ważne, opłaty te nie obejmą szyldów, a w przypadku, gdy przedsiębiorca płaci za nośnik reklamy podatek od nieruchomości, będzie mógł go zaliczyć na poczet tej opłaty. Trzeba uporządkować krajobrazWspomniana na początku ustawa wprowadziła zmiany w kilku obecnie obowiązujących aktach prawnych, m.in. w ustawie o drogach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w Prawie budowlanym. Pojawiła się nowa definicja reklamy, zgodnie z którą reklamą są umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, a także każdy inny nośnik informacji wizualnej, wraz z jej elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Reklamą nie jest:
Potrzeba wprowadzenia opłaty reklamowej i tym samym sprecyzowania wymagań odnośnie umieszczania reklam i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej podyktowana była tym, że obecnie reklamy umiejscawiane są dosłownie wszędzie, psując otaczający nas krajobraz. Pomysłodawcą tych zmian był Prezydent RP Bronisław Komorowski. Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej nowe regulacje: "Istotnym zagrożeniem dla walorów krajobrazu jest lokalizowanie w przestrzeni publicznej w sposób praktycznie dowolny i bez żadnych ograniczeń co do wyglądu tablic i urządzeń reklamowych". Projektodawca zmian zwraca uwagę, że dotychczas obwiązujące przepisy w tej materii były po prostu nieskuteczne. Z przytoczonych statystyk wynika np., że w Krakowie na Rynku Głównym jedynie 22% elementów reklamowych było umieszczonych z zachowaniem wymaganych przepisów dotyczących w szczególności ochrony zabytków. Samorząd lokalny miał do tej pory ograniczone możliwości w zakresie wpływania na ład reklamowy na swoim terenie. Na obszarach innych niż obszarowe formy ochrony przyrody czy parki kulturowe ustalenie zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych było możliwe jedynie poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, a w związku z tym, że w wielu gminach takich planów nie ma, nie przekładało się to na rzeczywisty stan miejscowości wręcz oblepionych reklamami. To dlatego samorządy uzyskały nowe kompetencje, które dotyczą sytuowania nie tylko reklam, ale też obiektów małej architektury i ogrodzeń. Gmina decyduje czy chce opłat za reklamyRady gminy mogą (nie muszą) podjąć uchwałę w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W takiej uchwale rada gminy może określić również zasady i warunki umiejscawiania szyldów, gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. Może również ustalić zakaz ustawiania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, z wyłączeniem szyldów. Tylko podjęcie takiej uchwały daje gminom możliwość późniejszego uchwalenia i pobierania na swoim terenie opłat za reklamę. Podjęta przez daną radę gminy uchwała w tym zakresie będzie obowiązywała na całym terenie gminy, z ewentualnym wyłączeniem tych obszarów, dla których w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określono inne zasady. Co bardzo ważne, w uchwale będą musiały znaleźć się regulacje dotyczące warunków i terminu dostosowania istniejących już obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, w terminie nie krótszym niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Powyższa regulacja budzi zastrzeżenia, eksperci zastanawiają się, czy nie stoi w sprzeczności z zasadą głoszącą, iż prawo nie działa wstecz. Dla niektórych właścicieli urządzeń reklamowych będzie oznaczała konieczność demontażu tych urządzeń, które nie będą spełniać warunków określonych w uchwale właściwej rady gminy. Wydaje się jednak, że taki był właśnie zamysł tych zmian, aby uporządkować obecny krajobraz. Zmiany muszą więc objąć również te tablice i urządzenia reklamowe, które już wiszą. Które reklamy obejmie opłata?Te gminy, które zdecydują się na wprowadzenie na swoim terenie powyższych zasad i podejmą w tym zakresie stosowne uchwały, będą mogły pobierać opłaty od reklam. Opłata reklamowa nie będzie pobierana, jeżeli reklama nie jest widoczna z przestrzeni publicznej. Opłatom reklamowym nie będą również podlegać szyldy reklamowe. Ustawodawca uznał, że odmiennie należy potraktować niewielką informację o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie i reklamę niemającą żadnego związku z miejscem, w którym jest zlokalizowana. W przypadku niewielkich reklam należących bezpośrednio do przedsiębiorców zostaną one w wielu wypadkach zakwalifikowane jako szyldy, a tym samym zwolnione z opłaty od reklam. Opłata reklamowa składa się z dwóch części:
Zarówno wysokość części stałej, jak i stawki części zmiennej może być uzależniona od lokalizacji, wielkości i rodzaju tablicy lub urządzenia (np. wyższa stawka może dotyczyć tablic o zmiennej treści lub tablic LEDowych). Kto zapłaci za reklamę?Opłatę reklamową pobiera się od:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego, b) jest bez tytułu prawnego, jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama. Powyższe zdanie zawiera bardzo ważną informację Otóż precyzuje, iż opłatę reklamową opłaca się również w przypadku, gdy tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe jest puste i w danej chwili nie zawiera reklamy. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób, to obowiązek w zakresie regulowania omawianej opłaty obciąża solidarnie odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub współposiadaczy. Rada gminy może wprowadzić na swoim terenie obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, deklaracji na opłatę reklamową, a także określić termin, warunki i tryb składania tych deklaracji. W takim przypadku określi wzór formularza deklaracji, w którym zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru opłaty reklamowej. Może również umożliwić składanie tej deklaracji drogą elektroniczną. Opłata za reklamę a podatek od nieruchomościKwestia zakwalifikowania danego obiektu do kategorii budowli od zawsze jest kwestią problematyczną zarówno dla samych podatników, jak i dla organów podatkowych. Dla przedsiębiorców zakwalifikowanie danego obiektu do tej kategorii oznacza konieczność objęcia jej podatkiem od nieruchomości. W związku z opisanymi zmianami zaistniała potrzeba sprecyzowania definicji budowli w ustawie Prawo budowlane, do której to definicji odwołują się pozostałe akty prawne, takie jak np. ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nową definicją budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak np. wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe. Uznanie ich za budowle dla przedsiębiorców oznacza, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, stawką 2% od ich wartości. Takim podatkiem nie jest natomiast objęta wisząca na budynku tablica reklamowa, gdyż nie jest wolno stojąca i trwale związana z gruntem. Przy czym objęcie danej tablicy czy też urządzenia reklamowego podatkiem od nieruchomości i nową opłatą za reklamy nie oznacza podwójnego opodatkowania nośnika reklamy. Przepisy stanowią, że kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego. Będą karyUstawodawca postanowił również przeciwdziałać reklamom stawianym wbrew warunkom ich sytuowania lub np. większych bądź z innych materiałów niż dozwolone. Takie działanie będzie stanowiło wykroczenie karane grzywną albo karą ograniczenia wolności. Dodatkowo możliwe będzie orzeczenie przepadku przedmiotów stanowiących przedmiot wykroczenia, choćby nie stanowiły własności sprawcy, oraz nawiązkę w wysokości do 1.500 złotych lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego. Na umieszczenie reklamy w pasie drogi publicznej nadal trzeba uzyskać zgodę zarządcy drogi i ponosić z tego tytułu opłatę. Przy czym w przypadku wprowadzenia na terenie gminy tzw. opłaty reklamowej od dnia jej wprowadzenia przez radę gminy opłatę za zajęcie pasa drogowego powiększa się o wysokość opłaty reklamowej.
Podstawa prawna Ustawa z dnia 24.04.2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. poz. 774) |
|