Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Co trzeba wiedzieć o opłacie reklamowej?
Gazeta Podatkowa nr 79 (1224) z dnia 1.10.2015

11 września br. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Na mocy tych zmian gminy uzyskały możliwość nakładania na przedsiębiorców nowej opłaty za posiadane tablice i urządzenia reklamowe, tzw. opłaty reklamowej. Wejście w życie tych przepisów nie oznacza, że opłata reklamowa już obowiązuje i obciąża przedsiębiorców. Gminy uzyskały dopiero upoważnienie do ustalenia takich opłat na swoim terenie, co powinno nastąpić w podjętej w tym zakresie uchwale. Co ważne, opłaty te nie obejmą szyldów, a w przypadku, gdy przedsiębiorca płaci za nośnik reklamy podatek od nieruchomości, będzie mógł go zaliczyć na poczet tej opłaty.

Trzeba uporządkować krajobraz

Wspomniana na początku ustawa wprowadziła zmiany w kilku obecnie obowiązujących aktach prawnych, m.in. w ustawie o drogach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w Prawie budowlanym. Pojawiła się nowa definicja reklamy, zgodnie z którą reklamą są umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, a także każdy inny nośnik informacji wizualnej, wraz z jej elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami. Reklamą nie jest:

  • znak drogowy, ustawiony przez gminę,
     
  • znak informujący o obiektach zlokalizowanych przy drodze, w tym obiektach użyteczności publicznej,
     
  • znak informujący o formie ochrony zabytków lub tablica informacyjna o nazwie formy ochrony przyrody.

Potrzeba wprowadzenia opłaty reklamowej i tym samym sprecyzowania wymagań odnośnie umieszczania reklam i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej podyktowana była tym, że obecnie reklamy umiejscawiane są dosłownie wszędzie, psując otaczający nas krajobraz. Pomysłodawcą tych zmian był Prezydent RP Bronisław Komorowski. Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej nowe regulacje: "Istotnym zagrożeniem dla walorów krajobrazu jest lokalizowanie w przestrzeni publicznej w sposób praktycznie dowolny i bez żadnych ograniczeń co do wyglądu tablic i urządzeń reklamowych". Projektodawca zmian zwraca uwagę, że dotychczas obwiązujące przepisy w tej materii były po prostu nieskuteczne. Z przytoczonych statystyk wynika np., że w Krakowie na Rynku Głównym jedynie 22% elementów reklamowych było umieszczonych z zachowaniem wymaganych przepisów dotyczących w szczególności ochrony zabytków. Samorząd lokalny miał do tej pory ograniczone możliwości w zakresie wpływania na ład reklamowy na swoim terenie. Na obszarach innych niż obszarowe formy ochrony przyrody czy parki kulturowe ustalenie zasad i warunków sytuowania tablic i urządzeń reklamowych było możliwe jedynie poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, a w związku z tym, że w wielu gminach takich planów nie ma, nie przekładało się to na rzeczywisty stan miejscowości wręcz oblepionych reklamami. To dlatego samorządy uzyskały nowe kompetencje, które dotyczą sytuowania nie tylko reklam, ale też obiektów małej architektury i ogrodzeń.

Gmina decyduje czy chce opłat za reklamy

Rady gminy mogą (nie muszą) podjąć uchwałę w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W takiej uchwale rada gminy może określić również zasady i warunki umiejscawiania szyldów, gabaryty oraz liczbę szyldów, które mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność. Może również ustalić zakaz ustawiania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, z wyłączeniem szyldów. Tylko podjęcie takiej uchwały daje gminom możliwość późniejszego uchwalenia i pobierania na swoim terenie opłat za reklamę.

Podjęta przez daną radę gminy uchwała w tym zakresie będzie obowiązywała na całym terenie gminy, z ewentualnym wyłączeniem tych obszarów, dla których w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określono inne zasady. Co bardzo ważne, w uchwale będą musiały znaleźć się regulacje dotyczące warunków i terminu dostosowania istniejących już obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, w terminie nie krótszym niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Powyższa regulacja budzi zastrzeżenia, eksperci zastanawiają się, czy nie stoi w sprzeczności z zasadą głoszącą, iż prawo nie działa wstecz. Dla niektórych właścicieli urządzeń reklamowych będzie oznaczała konieczność demontażu tych urządzeń, które nie będą spełniać warunków określonych w uchwale właściwej rady gminy. Wydaje się jednak, że taki był właśnie zamysł tych zmian, aby uporządkować obecny krajobraz. Zmiany muszą więc objąć również te tablice i urządzenia reklamowe, które już wiszą.

Które reklamy obejmie opłata?

Te gminy, które zdecydują się na wprowadzenie na swoim terenie powyższych zasad i podejmą w tym zakresie stosowne uchwały, będą mogły pobierać opłaty od reklam. Opłata reklamowa nie będzie pobierana, jeżeli reklama nie jest widoczna z przestrzeni publicznej. Opłatom reklamowym nie będą również podlegać szyldy reklamowe. Ustawodawca uznał, że odmiennie należy potraktować niewielką informację o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie i reklamę niemającą żadnego związku z miejscem, w którym jest zlokalizowana. W przypadku niewielkich reklam należących bezpośrednio do przedsiębiorców zostaną one w wielu wypadkach zakwalifikowane jako szyldy, a tym samym zwolnione z opłaty od reklam.

Opłata reklamowa składa się z dwóch części:

  • stałej (część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy), może wynieść maksymalnie 2,5 zł dziennie,
     
  • zmiennej (zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy), maksymalnie 0,20 zł za 1 m2.

Zarówno wysokość części stałej, jak i stawki części zmiennej może być uzależniona od lokalizacji, wielkości i rodzaju tablicy lub urządzenia (np. wyższa stawka może dotyczyć tablic o zmiennej treści lub tablic LEDowych).

Kto zapłaci za reklamę?

Opłatę reklamową pobiera się od:

  • właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
     
  • użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
     
  • posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
     
  • posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,

b) jest bez tytułu prawnego,

jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama. Powyższe zdanie zawiera bardzo ważną informację Otóż precyzuje, iż opłatę reklamową opłaca się również w przypadku, gdy tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe jest puste i w danej chwili nie zawiera reklamy.

Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób, to obowiązek w zakresie regulowania omawianej opłaty obciąża solidarnie odpowiednio wszystkich współwłaścicieli lub współposiadaczy.

Rada gminy może wprowadzić na swoim terenie obowiązek składania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych, deklaracji na opłatę reklamową, a także określić termin, warunki i tryb składania tych deklaracji. W takim przypadku określi wzór formularza deklaracji, w którym zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru opłaty reklamowej. Może również umożliwić składanie tej deklaracji drogą elektroniczną.

Opłata za reklamę a podatek od nieruchomości

Kwestia zakwalifikowania danego obiektu do kategorii budowli od zawsze jest kwestią problematyczną zarówno dla samych podatników, jak i dla organów podatkowych. Dla przedsiębiorców zakwalifikowanie danego obiektu do tej kategorii oznacza konieczność objęcia jej podatkiem od nieruchomości. W związku z opisanymi zmianami zaistniała potrzeba sprecyzowania definicji budowli w ustawie Prawo budowlane, do której to definicji odwołują się pozostałe akty prawne, takie jak np. ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Zgodnie z nową definicją budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak np. wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe. Uznanie ich za budowle dla przedsiębiorców oznacza, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, stawką 2% od ich wartości. Takim podatkiem nie jest natomiast objęta wisząca na budynku tablica reklamowa, gdyż nie jest wolno stojąca i trwale związana z gruntem. Przy czym objęcie danej tablicy czy też urządzenia reklamowego podatkiem od nieruchomości i nową opłatą za reklamy nie oznacza podwójnego opodatkowania nośnika reklamy. Przepisy stanowią, że kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.

Będą kary

Ustawodawca postanowił również przeciwdziałać reklamom stawianym wbrew warunkom ich sytuowania lub np. większych bądź z innych materiałów niż dozwolone. Takie działanie będzie stanowiło wykroczenie karane grzywną albo karą ograniczenia wolności. Dodatkowo możliwe będzie orzeczenie przepadku przedmiotów stanowiących przedmiot wykroczenia, choćby nie stanowiły własności sprawcy, oraz nawiązkę w wysokości do 1.500 złotych lub obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.

Na umieszczenie reklamy w pasie drogi publicznej nadal trzeba uzyskać zgodę zarządcy drogi i ponosić z tego tytułu opłatę. Przy czym w przypadku wprowadzenia na terenie gminy tzw. opłaty reklamowej od dnia jej wprowadzenia przez radę gminy opłatę za zajęcie pasa drogowego powiększa się o wysokość opłaty reklamowej.

» tablica reklamowa - przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklama naklejana na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem;
» urządzenie reklamowe - przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem;
» szyld - tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują

Gmina nie będzie pobierać opłaty, jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:
nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie;
stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;
są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa;
służą wyłącznie do upowszechniania informacji:
- trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
- o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24.04.2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. poz. 774)

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.