HITY GOFINU |
||||
Centrum obsługi podatników już od września 2015
Poradnik VAT nr 18 (402) z dnia 20.09.2015
Mając na uwadze konieczność wspierania podatników w prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych oraz podniesienie sprawności i efektywności działania organów podatkowych, od 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie nowa ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (Dz. U. poz. 1269). Niektóre regulacje wynikające z tej ustawy weszły w życie już 1 września 2015 r. Ustawa o administracji podatkowej zastępuje obowiązującą obecnie ustawę z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 578). Powyższa ustawa wprowadziła regulacje m.in. w zakresie określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej a także systemu obsługi i wsparcia podatnika. 1. Dyrektor Biura KIP jako organ odpowiedzialny za interpretacje podatkowe Z dniem 1 stycznia 2016 r. zmieniona zostanie organizacja administracji podatkowej. Organami administracji podatkowej będą: Minister Finansów, dyrektor izby skarbowej, dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz naczelnik urzędu skarbowego. Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej będzie organem podatkowym właściwym w sprawach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego.
Podstawowym zadaniem dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej będzie zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej, a także czuwanie nad jednolitością i jakością informacji przekazywanych przez infolinię, wydziały interpretacji oraz za pośrednictwem portalu podatkowego. 2. Centrum obsługi podatników już od września 2015 r. Część przepisów ustawy o administracji podatkowej weszła w życie już od 1 września 2015 r. Na szczególną uwagę w tym zakresie zasługują tzw. centra obsługi podatników. Są to placówki, w których podatnicy mogą uzyskać pomoc niezależnie od urzędu skarbowego, pod który podlegają. Zgodnie z założeniami ustawy, w centrach funkcjonują wyspecjalizowane stanowiska przewidziane dla konkretnych grup podatników. Ma to usprawnić ich szybką i komfortową obsługę. W centrum obsługi można złożyć podanie i deklarację oraz otrzymać zaświadczenie, a także uzyskać wyjaśnienia dotyczące przepisów. W centrach znajdują się także stanowiska komputerowe z dostępem do portalu podatkowego. Centra ułatwić mają przedsiębiorcom dostęp do administracji podatkowej a także Służby Celnej i ZUS. W placówkach tych m.in. będzie można uzyskać potwierdzenie zapłaty akcyzy oraz złożyć dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe). W celu umożliwienia funkcjonowania centrów obsługi także 1 września br. powstał Centralny Rejestr Danych Podatkowych. Są w nim przechowywane informacje o zobowiązaniach, ich regulowaniu, dokumentach złożonych przez podatnika i wydanych przez administrację. Znajdują się tam również informacje o prowadzonych postępowaniach. 3. Obsługa i wsparcie podatnika – instytucja asystenta podatnika Ustawa o administracji podatkowej wprowadza system obsługi i wsparcia podatnika, którego celem jest pomoc administracji podatkowej w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnej sytuacji podatnika czy płatnika. Obsługa ta realizowana będzie m.in. poprzez instytucję asystenta podatnika. Instytucja ta została przewidziana dla podatników, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej i mogą mieć w związku z tym trudności w rozumieniu czy też stosowaniu przepisów prawa podatkowego. Skorzystanie z pomocy asystenta poprzedzone musi być złożonym w tej sprawie wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Korzystanie przez podatnika z pomocy asystenta podatnika będzie możliwe przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej. Rolą asystenta będzie udzielanie, w zależności od potrzeb, różnego rodzaju ogólnych informacji podatkowych odnoszących się do podatnika, np. o zbliżających się terminach złożenia deklaracji, płatności podatku, sposobie wypełniania zeznań i deklaracji, zasadach korzystania z ulg w spłacie zobowiązań. Asystent będzie także udzielał podatnikowi ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i ZUS. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatników lub interesem publicznym, asystent podatnika będzie mógł być wyznaczony również do innej kategorii podatników niż podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej jako mikroprzedsiębiorcy. Celem obsługi przez asystenta podatnika będzie udzielanie pomocy podatnikowi w samodzielnym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych. Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie będą mogły mieć jednak charakteru doradztwa podatkowego, dlatego też pomoc ta nie będzie mogła obejmować sporządzania pism i opinii, prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzania zeznań i deklaracji podatkowych, a także reprezentowania podatnika w postępowaniu przed organami administracji publicznej. |
|