HITY GOFINU |
|||||
Dofinansowanie z PFRON, gdy niepełnosprawność pracownika powstała w czasie zatrudnienia
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 18 (396) z dnia 10.09.2015
Od 1 stycznia 2009 r. środki PFRON, przyznane pracodawcy wykonującemu działalność gospodarczą na podstawie m.in. art. 26a ustawy o rehabilitacji (tj. dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych), stanowią pomoc na zatrudnienie pracowników niepełnosprawnych w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214 z 09.08.2008, str. 3). Od 1 stycznia br. ww. rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1). Tak stanowi art. 48a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.), dalej ustawy o rehabilitacji.
Efekt zachęty może być wykazany metodą ilościową lub jakościową, zgodnie z art. 26b ust. 4-6 ustawy o rehabilitacji. Metoda ilościowa polega na wykazaniu wzrostu netto stanu zatrudnienia ogółem w miesiącu podjęcia zatrudnienia przez pracownika niepełnosprawnego, na którego pracodawca zamierza pobierać dofinansowanie, w stosunku do przeciętnego zatrudnienia ogółem w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc podjęcia zatrudnienia przez tego pracownika. Natomiast metoda jakościowa polega na wykazaniu, że pracownik niepełnosprawny podjął pracę na miejsce pracownika, którego umowa o pracę uległa rozwiązaniu:
Jeżeli nie zostaną spełnione powyższe warunki, pracodawcy może przysługiwać miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia nowo zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego, jedynie gdy wykaże, że jego miejsce pracy powstało w wyniku wygaśnięcia umowy o pracę lub zmniejszenia wymiaru czasu pracy innego pracownika (na jego wniosek) - art. 26b ust. 5 ustawy o rehabilitacji. Efekt zachęty ustala się jednokrotnie, w związku z okresem zatrudnienia pracownika, do czasu ustania zatrudnienia lub zmiany statusu pracownika.
W świetle powyższego, pracodawcy-przedsiębiorcy nie przysługuje dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego:
bowiem na te osoby nie można wykazać efektu zachęty. W kwestii uprawnienia pracodawcy do dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, którzy w trakcie zatrudnienia stali się niepełnosprawni Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON) wystąpiła z następującym zapytaniem do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK): "(...) czy w przypadku uzyskania statusu osoby niepełnosprawnej tzn. orzeczenia o niepełnosprawności przez pracownika w trakcie zatrudnienia u pracodawcy - ten pracodawca będzie mógł na niego wykazać tzw. efekt zachęty (...) lub nie będzie musiał go w ogóle wykazywać aby mógł uzyskać z PFRON pomoc publiczną, tj. miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tej osoby? (...)". W udostępnionej przez OBPON naszej redakcji odpowiedzi UOKiK z dnia 15 lipca 2015 r. czytamy, że: "(...) służby Komisji Europejskiej potwierdziły, że w związku z tym, iż przepis odnoszący się do pomocy w formie subsydiowania wynagrodzeń na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych nie uległ zmianie (w porównaniu do analogicznego przepisu w rozporządzeniu Komisji WE nr 800/2008), interpretacja Komisji zamieszczona w Frequently Asked Questions do rozporządzenia Komisji 800/2008 pozostaje aktualna. Potwierdzono tym samym, że efekt zachęty może zostać uznany za spełniony również w przypadku osób, które stały się niepełnosprawne w trakcie trwania zatrudnienia. W odniesieniu do momentu, od kiedy pracodawca zatrudniający pracowników niepełnosprawnych, którzy w trakcie zatrudnienia stali się osobami niepełnosprawnymi, będzie mógł się ubiegać o środki z PFRON, uprzejmie informujemy, że ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (w obecnym brzmieniu) dopuszcza uznanie efektu zachęty za spełniony jedynie w przypadku, kiedy wzrost netto zatrudnienia ogółem następuje w wyniku zatrudnienia nowych pracowników niepełnosprawnych. W związku z tym, do czasu wejścia w życie ewentualnej nowelizacji ustawy o rehabilitacji, nie będzie możliwości ubiegania się o dofinansowanie, o którym mowa w art. 26b niniejszej ustawy, w odniesieniu do pracowników, którzy w trakcie trwania zatrudnienia stali się osobami niepełnosprawnymi. Ich zatrudnienie nie spełnia bowiem efektu zachęty, zgodnie z przepisami krajowymi. (...) przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 określają warunki brzegowe, jeśli chodzi o udzielenie pomocy zwolnionej z obowiązku notyfikacji, których państwo członkowskie nie może przekroczyć, chcąc skorzystać z tego zwolnienia. Możliwe jest natomiast zaostrzenie przez państwo członkowskie warunków udzielania pomocy, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014. W związku z tym państwo członkowskie ma możliwość określenia warunków odnoszących się do efektu zachęty surowszych niż określone w rozporządzeniu Komisji.". Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienie, do czasu zmian w ustawie o rehabilitacji pracodawca-przedsiębiorca nie ma prawa do dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, którzy w czasie trwania zatrudnienia stali się niepełnosprawni. |
|