Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Zaliczki na poczet dostaw – wybrane problemy
Zeszyty Metodyczne Rachunkowoci nr 17 (401) z dnia 1.09.2015

Na początku lipca 2015 r. wpłaciliśmy zaliczkę na dostawę towaru (50% wartości dostawy). Nie otrzymaliśmy jednak faktury zaliczkowej. 20 lipca 2015 r. kontrahent dostarczył nam zamówiony towar wraz z fakturą sprzedaży. Jak zaksięgować tę transakcję? Czy wraz z dostawą powinniśmy otrzymać także fakturę zaliczkową?

Dla celów VAT otrzymanie (przez podatnika VAT) zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów powoduje generalnie powstanie obowiązku podatkowego. Wynika to z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Jednocześnie podatnik przyjmujący zaliczkę jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie należności przed wydaniem towaru (por. art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Fakturę zaliczkową można również wystawić 30 dni przed otrzymaniem zaliczki. Nie wpłynie to jednak na datę powstania obowiązku podatkowego w VAT, który również w tym przypadku wystąpi dopiero z chwilą otrzymania zaliczki. Uwzględniając powyższe przepisy, w sytuacji opisanej w pytaniu faktura zaliczkowa powinna zostać wystawiona w terminie do 15 sierpnia 2015 r. Jeśli faktura zaliczkowa (bądź kilka faktur zaliczkowych) nie obejmie całej należności, jaka ma zostać zapłacona przez nabywcę, to dostawca po wydaniu towaru ma obowiązek wystawić fakturę końcową (zwaną też fakturą ostateczną lub rozliczeniową). Faktura ta w zasadzie jest ostatecznym rozliczeniem danej transakcji i jest wystawiana z zastosowaniem ogólnych zasad przewidzianych przepisami ustawy o VAT. Fakturę tę wystawia się – co do zasady – nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym doszło do wydania towaru (por. art. 106i ust. 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że w sytuacji opisanej w pytaniu faktura końcowa potwierdzająca dokonanie w lipcu 2015 r. dostawy towarów, również powinna zostać wystawiona w terminie do 15 sierpnia 2015 r.

Aktywne druki i formularze
Druk faktury zaliczkowej dostępny jest
w serwisie www.druki.gofin.pl
w zakładce Podatek VAT

W omawianej sytuacji zarówno faktura zaliczkowa, jak i faktura końcowa powinny zostać sporządzone w tym samym terminie. Dlatego – naszym zdaniem – nie było konieczności wystawienia faktury zaliczkowej, jeśli nie zrobiono tego do dnia dokonania dostawy towaru. Wystarczające jest w tym przypadku wystawienie faktury dokumentującej dokonaną dostawę towaru z uwzględnieniem elementów, które powinna zawierać faktura zaliczkowa, wskazanych w art. 106f ust. 1 ustawy o VAT. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2014 r., nr IPPP3/443-186/14-2/SM. Zatem jednostka transakcję zakupu towaru, za który uiściła zaliczkę, rozliczy w księgach rachunkowych na podstawie jednej faktury otrzymanej wraz z dostawą tego towaru.

Przykład

I. Założenia:

Spółka 2 lipca 2015 r. wpłaciła zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towarów w kwocie: 5.000 zł, co stanowiło 50% wartości transakcji. Dostawa towarów miała miejsce 20 lipca 2015 r. Wraz z towarem spółka otrzymała fakturę zakupu (z uwzględnieniem elementów, które powinna zawierać faktura zaliczkowa, wskazanych w art. 106f ust. 1 ustawy o VAT) na kwotę brutto: 10.000 zł (w tym VAT: 1.869,92 zł). Dostawca nie wystawił faktury zaliczkowej.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB – wpłata zaliczki na konto dostawcy towarów 5.000,00 zł 21 13-0
2. PZ – przyjęcie towarów do magazynu według cen zakupu 8.130,08 zł 33 30
3. FZ – faktura dokumentująca dostawę towarów:      
   a) wartość brutto 10.000,00 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 1.869,92 zł 22-1 30
4. WB – uregulowanie pozostałej części zobowiązania 5.000,00 zł 21 13-0

III. Księgowania:

Wpłata zaliczki na poczet zakupu towarów niepotwierdzona fakturą zaliczkową do dnia dostawy
2. Wycena i ewidencja zaliczki otrzymanej w walucie obcej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

W czerwcu 2015 r. na nasz rachunek walutowy wpłynęła zaliczka na poczet WDT od kontrahenta unijnego. Czy mamy obowiązek wystawić do tej zaliczki fakturę? Czy w sytuacji, gdy nie będzie faktury, wpłatę zaliczki mamy zaksięgować na rozliczenia międzyokresowe przychodów?

Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) powstaje – co do zasady – z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Jeśli WDT wykonywana jest w sposób ciągły przez okres dłuższy niż miesiąc, to dostawę tę uważa się za dokonaną z upływem każdego miesiąca do czasu zakończenia dostawy tych towarów (por. art. 20 ust. 1 i ust. 1a ustawy o VAT).

Jeśli przed dokonaniem dostawy towarów w ramach WDT podatnik otrzyma od nabywcy całość lub część zapłaty za ten towar, to nie będzie on zobowiązany do wykazania z tego tytułu VAT należnego (nie powstaje wówczas obowiązek podatkowy). Oznacza to również, że otrzymanie zaliczki od kontrahenta zagranicznego na poczet WDT nie jest w świetle obowiązujących przepisów dokumentowane fakturą (por. art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Brak obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych w przypadku WDT nie oznacza jednak, iż wpływ zaliczki można pominąć w księgach rachunkowych. Jak bowiem stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Ponadto z uwagi na fakt, że księgi rachunkowe prowadzi się w walucie polskiej, to każdą operację gospodarczą wyrażoną w walucie obcej należy przeliczyć na złotówki.

Zasady wyceny operacji gospodarczych wyrażonych w walucie obcej w trakcie roku obrotowego zawarte są w art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Z przepisu tego wynika, że operacje w walucie obcej ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia:

1) po kursie faktycznie zastosowanym w tym dniu, wynikającym z charakteru operacji – w przypadku sprzedaży lub kupna walut oraz zapłaty należności lub zobowiązań,

2) średnim ogłoszonym dla danej waluty przez NBP z dnia poprzedzającego ten dzień – w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeżeli nie jest zasadne zastosowanie kursu, o którym mowa wyżej, a także w przypadku pozostałych operacji.

Wpływu zaliczki w walucie obcej na rachunek walutowy nie można wycenić po kursie faktycznie zastosowanym, gdyż nie dochodzi wówczas do faktycznej wymiany waluty. Do wyceny takiej operacji jednostka powinna przyjąć średni kurs NBP z dnia poprzedzającego jej otrzymanie.

Dla celów podatku dochodowego, co do zasady, za datę powstania przychodu uznaje się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności (zob. art. 14 ust. 1c updof i art. 12 ust. 3a updop). Generalnie przychód z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstaje na ogólnych zasadach, to znaczy w dniu wydania towarów (poza szczególnymi warunkami dostawy). Jeżeli jednostka otrzymała zaliczkę na poczet dostawy towarów w ramach WDT, która zostanie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, to otrzymanie takiej zaliczki nie wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego (zob. art. 14 ust. 3 pkt 1 updof oraz art. 12 ust. 4 pkt 1 updop).

Więcej przeczytasz w
Na temat powstania przychodu podatkowego z tytułu WDT
można przeczytać w Zeszytach Metodycznych
Rachunkowości nr 10 z 2015 r.
na str. 17–18

Również dla celów bilansowych przedpłaty na poczet przyszłych dostaw od kontrahenta nie powodują powstania przychodu w momencie ich otrzymania. Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, równowartość otrzymanych lub należnych od kontrahentów środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów.

Z uwagi na fakt, że zaliczek na WDT nie dokumentuje się fakturą, wpływ zaliczki na rachunek walutowy można ująć w księgach rachunkowych z pominięciem konta 20 "Rozrachunki z odbiorcami", tj. bezpośrednio na koncie 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów", zapisem:
      – Wn konto 13-1 "Rachunek walutowy",
      – Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Co istotne, otrzymane przez jednostkę od odbiorców zaliczki, które po dostarczeniu towarów staną się przychodami ze sprzedaży, ujmuje się w bilansie po stronie pasywów. W jednostce sporządzającej bilans według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości zaliczki takie wykazuje się w pasywach w pozycji B.III.2 lit. e) "Zaliczki otrzymane na dostawy".

Przykład

I. Założenia:

Na walutowy rachunek bankowy spółki "X" wpłynęła zaliczka na poczet dostawy towarów w wysokości: 2.000 EUR od kontrahenta z Niemiec. Średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień wpływu zaliczki wynosił: 4,15 zł/EUR (kurs przykładowy).

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB – wpływ na rachunek walutowy zaliczki na poczet WDT:
2.000 EUR × 4,15 zł/EUR = 
8.300 zł 13-1 84

III. Księgowania:

Wycena i ewidencja zaliczki otrzymanej w walucie obcej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów
3. Zaliczki pobierane na poczet przyszłych usług od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej

Zajmujemy się organizacją imprez okolicznościowych. Na poczet wykonania przyszłych usług od osób prywatnych pobieramy zaliczki. Rezerwacje na organizacje imprez przyjmowane są z dużym wyprzedzeniem, nawet na dwa lata przed wykonaniem usługi. Jak przebiegać powinna ewidencja księgowa pobieranych zaliczek i ich rozliczenia po wykonaniu usługi?

Ewidencja zaliczek otrzymanych na poczet przyszłych usług powinna odbywać się z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. W świetle tego przepisu, równowartość otrzymanych środków z tytułu świadczeń, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych, zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Zwracamy przy tym uwagę, iż podstawą ujęcia w księgach rachunkowych kwoty zaliczki wpłaconej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej będzie raport z kasy fiskalnej.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Kwestia ewidencjonowania w kasie fiskalnej zaliczek otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi została jednoznacznie uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363). W myśl § 3 ust. 2 tego rozporządzenia, otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.

www.czasopismaksięgowych.pl
Więcej na temat kas rejestrujących
można przeczytać w serwisie
www.kasafiskalna.pl

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż obowiązek podatkowy w VAT powstaje zasadniczo z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Jeżeli jednak przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności (zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Otrzymaną zaliczkę traktuje się jak kwotę brutto, a zawarty w niej VAT należny obliczany jest metodą "w stu". Zaliczka opodatkowana jest według stawki VAT właściwej dla usługi (lub towaru), której dotyczy.

Zaliczkę pobraną od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności na poczet zorganizowania imprezy okolicznościowej można ująć w księgach w sposób następujący:

   a) kwota brutto zaliczki:
      – Wn konto 10 "Kasa",
   b) VAT należny:
      – Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym
         z tytułu VAT należnego",
   c) wartość netto:
      – Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

W dacie realizacji usługi należy przeksięgować wpłaconą zaliczkę na właściwe konto przychodów, zapisem

      – Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
      – Ma konto 70-0 "Sprzedaż usług".

Dla celów podatku dochodowego zaliczki otrzymane na poczet przyszłych usług (lub towarów) stają się – co do zasady – przychodem podatkowym w momencie realizacji usługi (lub dostawy towaru). Przy czym, począwszy od 1 stycznia 2015 r., podatnicy zobowiązani do rejestrowania pobranych wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które będą wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z przepisami ustawy o VAT, mają możliwość wyboru formy rozliczania tych wpłat. Na mocy art. 14 ust. 1j–1l updof oraz art. 12 ust. 3g–3i updop, mogą oni, w pewnych okolicznościach, dokonane wpłaty na poczet przyszłych dostaw towarów i usług zaliczać do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym już w dniu ich pobrania. W 2015 r. możliwość ustalenia daty powstania przychodu w ten sposób mają podatnicy, którzy w terminie do 20 stycznia 2015 r. (podatnicy CIT, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy – do 20. dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego) zawiadomili właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy ustalania przychodu. Z kolei podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej mają obowiązek zgłoszenia formy ustalania przychodów w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęli ewidencjonowanie obrotów przy jej zastosowaniu.

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.