Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Pracownicy na urlopie – ewidencja księgowa wybranych operacji
Zeszyty Metodyczne Rachunkowoci nr 16 (400) z dnia 20.08.2015

W jaki sposób księgować przysługujące pracownikom wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego?

Więcej przeczytasz w
Na temat zasad ustalania wynagrodzeń urlopowych można przeczytać w serwisie www.prawopracy.gofin.pl w zakładce Urlopy wypoczynkowe

Zasadą jest, że za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Zmienne składniki wynagrodzenia mogą być obliczane na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu lub w przypadkach znacznego wahania ich wysokości – z okresu przedłużonego do 12 miesięcy. Powyższe wynika z art. 172 K.p. Sposób, w jaki należy ustalić powyższe wynagrodzenie, wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. nr 2, poz. 14 ze zm.). Według § 6 ww. rozporządzenia, wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, ustala się z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, z wyłączeniem:

  • jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie,
     
  • wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas niezawinionego przez pracownika przestoju,
     
  • gratyfikacji (nagród) jubileuszowych,
     
  • wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
     
  • ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy,
     
  • dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego,
     
  • wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,
     
  • kwoty wyrównania do wynagrodzenia za pracę do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,
     
  • nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej,
     
  • odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych,
     
  • wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy.

W myśl § 7 i 8 ww. rozporządzenia, składniki wynagrodzenia określone w stawce miesięcznej w stałej wysokości uwzględnia się w wynagrodzeniu urlopowym w wysokości należnej pracownikowi w miesiącu wykorzystywania urlopu. Z kolei składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy nie dłuższe niż jeden miesiąc, przyjmuje się w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu. W przypadku znacznego wahania ich wysokości mogą być one uwzględniane przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w okresie nie przekraczającym 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia urlopu.

Koszty wynagrodzeń urlopowych pracowników ujmowane są w księgach rachunkowych na zasadach analogicznych jak wynagrodzenia zasadnicze, tzn. odnoszone są w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Wynagrodzenia te, jak również związane z ich wypłatą składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy oraz inne fundusze celowe, należy ująć w miesiącu, którego one dotyczą.

Przysługujące pracownikowi wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego (w kwocie brutto) ewidencjonowane jest – na podstawie listy płac – zapisem:

      – Wn konto 40-4 "Wynagrodzenia" lub konto zespołu 5,
      – Ma konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń".

Składki ZUS obciążające pracodawcę księguje się natomiast zapisem:

      – Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne
         świadczenia" lub konto zespołu 5,
      – Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne".
2. Dopłaty ze środków ZFŚS do wypoczynku pracownika

W naszej firmie ze środków ZFŚS przyznawane są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez pracownika we własnym zakresie (tzw. wczasy pod gruszą). Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa wypłaty takiego dofinansowania?

Pracodawcy przyznają często świadczenia na rzecz pracowników w formie dopłat do wypoczynku, np. zorganizowanego w formie wczasów dla dorosłych i dzieci, obozów, kolonii dla dzieci i młodzieży, jak również wypoczynku zorganizowanego przez pracowników we własnym zakresie, nazywanego potocznie "wczasami pod gruszą". Dopłaty do takiego wypoczynku mogą być sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) lub ze środków obrotowych pracodawcy.

Jeżeli pracodawca dopłacił pracownikowi do jego wypoczynku, a pomoc ta pochodziła ze środków ZFŚS, to kwota przekazanego mu dofinansowania nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne. Wynika to odpowiednio z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. nr 161, poz. 1106 ze zm.) oraz art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.).

Przekazując pracownikowi dofinansowanie ze środków ZFŚS, należy mieć jednak na uwadze art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 111), dalej zwanej ustawą o ZFŚS. Przepis ten wskazuje, że przyznawanie przez pracodawcę ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z ZFŚS powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu. Istotne jest więc, aby wysokość dopłaty do wypoczynku pracownika pracodawca uzależnił od wymienionych wyżej kryteriów. Jeżeli bowiem, przy przyznawaniu pracownikom tego rodzaju dopłat z ZFŚS, pracodawca nie uwzględni sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, wówczas od przekazanego im wsparcia zobowiązany będzie naliczyć i opłacić zarówno składki na ubezpieczenia społeczne, jak i składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Dofinansowanie do "wczasów pod gruszą" wypłacane jest ze środków ZFŚS. W związku z tym wartość tego świadczenia powinna zmniejszyć wartość funduszu ewidencjonowanego na koncie 85-0. Ewidencja księgowa przyznania takiego dofinansowania może przebiegać zapisem:

      – Wn konto 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
      – Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".

Należy również pamiętać, iż dofinansowanie z ZFŚS do wypoczynku zorganizowanego przez pracownika we własnym zakresie jest przychodem. W myśl bowiem art. 12 ust. 1 updof, za przychód ze stosunku pracy uważa się m.in. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne bez względu na źródło finansowania. Może ono jednak korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Na mocy tego przepisu wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Więcej przeczytasz w
Na temat opodatkowania letniego
wypoczynku można przeczytać m.in.
Pomocniku Podatnika z czerwca 2015 r.

Ewidencja księgowa potrącenia zaliczki na podatek dochodowy, gdy wypłacone z ZFŚS świadczenie nie korzysta w całości lub w części ze zwolnienia z podatku dochodowego, może przebiegać w następujący sposób:

      – Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
      – Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne".

Jednostka może wypłacić przyznane pracownikowi dofinansowanie do wypoczynku, o którym mowa w pytaniu, bezpośrednio z konta bankowego ZFŚS, z rachunku bieżącego lub z kasy jednostki. W księgach rachunkowych wypłatę tę można zatem ująć zapisem:

      – Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
      – Ma konto 13-5/0 "Rachunek bankowy wyodrębnionych
         środków ZFŚS" lub 13-0 "Rachunek bieżący", 10 "Kasa".

Jeżeli jednostka wypłaci powyższe świadczenie z rachunku bieżącego lub gotówką z kasy, to należy dokonać refundacji tej kwoty z rachunku ZFŚS, zapisem: Wn konto 13-0 lub 10, Ma konto 13-5/0.

3. Tworzenie i rozliczanie rezerw na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe

Czy każda jednostka ma obowiązek tworzenia rezerw na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe? W jaki sposób księgować takie rezerwy i jak je rozliczać?

Ustawa o rachunkowości nie nakłada na jednostki obowiązku tworzenia rezerw w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów z tytułu niewykorzystanych urlopów wypoczynkowych. Decyzja odnośnie tworzenia takich rezerw pozostaje w gestii kierownika jednostki, który podejmuje ją, kierując się zasadą istotności oraz celowości. Przy ujmowaniu, wycenie, prezentacji oraz ujawnianiu w sprawozdaniach finansowych rezerw na przyszłe świadczenia pracownicze jednostki mogą, na mocy art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości, skorzystać ze wskazówek zawartych w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe" (KSR nr 6), stanowiącym załącznik do uchwały nr 3/2014 Komitetu Standardów Rachunkowości z 4 marca 2014 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 12).

Za urlop niewykorzystany uważa się urlop za dany rok kalendarzowy i lata poprzednie, niewykorzystany przez pracownika do dnia 31 grudnia, przy uwzględnieniu stanu na dzień bilansowy w przypadku gdy rok obrotowy jest różny od kalendarzowego.

Nie ma konieczności tworzenia rezerw na niewykorzystane urlopy w przypadku, gdy przesunięcie urlopów pomiędzy latami ma charakter powtarzalny w każdym roku obrotowym i jednocześnie wysokość kosztów związanych z niewykorzystanymi urlopami jest z roku na rok zbliżona. Celowe może być natomiast utworzenie rezerwy na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe w odniesieniu do pracowników produkcyjnych, którzy wynagradzani są w formie akordu czy dniówki i to tylko wówczas, gdy wykorzystanie przez tę grupę pracowników zaległych urlopów istotnie wpływa na wielkość przychodów ze sprzedaży. Tego typu rezerwy tworzy się bowiem w celu właściwego odniesienia kosztów do okresu, w którym jednostka faktycznie uzyskuje efekty pracy pracowników. Natomiast w sytuacji, gdy urlopy nie mają wpływu na produkcję oraz w stosunku do pracowników administracyjnych, nie ma potrzeby tworzenia takiej rezerwy.

Jeżeli zgodnie z polityką rachunkowości jednostka tworzy rezerwy na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, to powinna ująć je w księgach rachunkowych na koncie 64 – jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Jak wynika bowiem z art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy wynikających m.in. z obowiązku wykonywania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników.

Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów na wynagrodzenia z tytułu niewykorzystanych urlopów można ująć w księgach rachunkowych, zapisem:

   1) w przypadku prowadzenia wyłącznie kont zespołu 4:
      – Wn konto 49 "Rozliczenie kosztów",
      – Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
   2) w przypadku prowadzenia kont zespołu 4 i 5
       lub tylko kont zespołu 5:
      – Wn konto zespołu 5,
      – Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Rezerwy utworzone w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów rozlicza się uwzględniając art. 39 ust. 3 ustawy o rachunkowości, tzn.:

  • stosownie do upływu czasu – w równych kwotach na koniec każdego okresu sprawozdawczego (z reguły okresem sprawozdawczym przyjmowanym przez jednostki jest miesiąc) lub
     
  • stosownie do wielkości świadczeń – w odniesieniu do faktycznie poniesionych kosztów w dacie ich poniesienia.

Przy czym czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.

Rzeczywiście poniesione koszty z tytułu wypłaconych wynagrodzeń za wykorzystany zaległy urlop i rozwiązanie rezerwy jednostka może zaksięgować w sposób następujący:

   1) w przypadku ewidencji kosztów wyłącznie
        na kontach zespołu 4:
      a) rzeczywiście poniesione koszty:
         – Wn konto 40-4 "Wynagrodzenia",
         – Ma konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń",
      b) rozliczenie kosztów pokrytych rezerwą:
         – Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe
            kosztów",
         – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów",
   2) w przypadku ewidencji kosztów na kontach
        zespołu 4 i 5:
      a) rzeczywiście poniesione koszty:
         – Wn konto 40-4 "Wynagrodzenia",
         – Ma konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń",
      b) równoległe przeniesienie kosztów na konto zespołu 5:
         – Wn konto zespołu 5,
         – Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów",
      c) rozliczenie kosztów pokrytych rezerwą:
         – Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe
            kosztów",
         – Ma konto zespołu 5,
   3) w przypadku ewidencji kosztów wyłącznie na kontach
        zespołu 5:
      a) rzeczywiście poniesione koszty:
         – Wn konto zespołu 5,
         – Ma konto 23-0 "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń",
      b) rozliczenie kosztów pokrytych rezerwą:
         – Wn konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe
            kosztów",
         – Ma konto zespołu 5.

W przypadku stwierdzenia, że utworzona rezerwa przewyższa faktycznie poniesione w danym okresie koszty, należy dokonać rozwiązania stwierdzonej nadwyżki, odnosząc ją na zmniejszenie kosztów (art. 39 ust. 5 ustawy o rachunkowości). Ewidencja księgowa takiej operacji będzie przebiegać w jednostce prowadzącej:

1) wyłącznie konta zespołu 4, zapisem: Wn konto 64-1, Ma konto 49,

2) konta zespołu 4 i 5 lub tylko 5, zapisem: Wn konto 64-1, Ma konto zespołu 5.

Przykład

I. Założenia:

1. Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości spółka tworzy rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe pracowników produkcyjnych. W 2014 r. utworzyła rezerwę na kwotę: 24.000 zł.

2. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, a bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów rozlicza stosownie do wysokości faktycznie poniesionych kosztów. W lipcu 2015 r. pracownik produkcyjny wykorzystał zaległy (z poprzedniego roku) urlop wypoczynkowy i wypłacono mu z tego tytułu kwotę: 720 zł.

3. Dla uproszczenia w przykładzie pominięto kwestie dotyczące składek ZUS i podatku dochodowego.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach 2014 r.
1. PK – utworzenie rezerwy na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe 24.000 zł 50 64-1
B. Zapisy w księgach 2015 r.
1. LP – wynagrodzenie urlopowe pracownika produkcyjnego 720 zł 40-4 23-0
   oraz równolegle 720 zł 50 49
2. PK – odpis biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów do wysokości faktycznie poniesionych kosztów wykorzystanego urlopu 720 zł 64-1 50

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach 2014 r.

Tworzenie i rozliczanie rezerw na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe

B. Zapisy w księgach 2015 r.

Tworzenie i rozliczanie rezerw na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe


W 2015 r. będziemy tworzyć rezerwy na niewykorzystane urlopy po raz pierwszy. Czy rezerwę dotyczącą urlopów niewykorzystanych w latach poprzednich należy zaksięgować jako błąd z lat ubiegłych?

Jeżeli decyzję o tworzeniu rezerwy na świadczenia pracownicze (tutaj: urlopy wypoczynkowe) jednostka podjęła po raz pierwszy w 2015 r., to rezerwę tę wprowadza do ksiąg rachunkowych 2015 r., nawet w sytuacji gdy dotyczy ona lat ubiegłych. W takim jednak przypadku wskazane jest ustalić wyjściowy stan rezerwy na 1 stycznia 2015 r. i ująć go w księgach rachunkowych 2015 r. z zastosowaniem przepisów art. 54 ustawy o rachunkowości.

W sytuacji gdy kwota rezerwy dotycząca lat ubiegłych jest znacząca i nie można uznać sprawozdań finansowych za lata ubiegłe za prawidłowe, kwotę tej rezerwy należy – stosownie do art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości – odnieść na zyski (straty) z lat ubiegłych. Ujmuje się ją wówczas w księgach rachunkowych, zapisem:

      – Wn konto 82 "Rozliczenie wyniku finansowego"
         (w analityce: Zysk (strata) z lat ubiegłych),
      – Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Taki sposób ewidencji wynika również z przykładu zaprezentowanego w KSR nr 6. Co istotne odniesienie w 2015 r. kwoty rezerwy utworzonej po raz pierwszy na wynik z lat ubiegłych, nie wpływa na sposób jej rozliczenia. Powstanie zobowiązanie, a tym samym rozwiązanie rezerwy księguje się na zasadach ogólnych.

4. Koszty związane z odwołaniem pracownika z urlopu wypoczynkowego

Z ważnych powodów odwołaliśmy pracownika z urlopu wypoczynkowego. W związku z powyższym byliśmy zobowiązani do zwrotu temu pracownikowi poniesionych przez niego kosztów. W ciężar jakich kosztów należy odnieść zwróconą pracownikowi kwotę?

Przepisy regulujące zasady odwoływania pracownika z urlopu wypoczynkowego

Przepisy Kodeksu pracy wyraźnie określają, w jakich sytuacjach pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Z treści art. 167 § 1 K.p. wynika, iż taka sytuacja może mieć miejsce tylko wówczas, gdy obecności pracownika w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Przykładowo, może to być konieczność zastąpienia innego pracownika, nagłe zamówienie od kontrahenta, pilna naprawa specjalistycznych maszyn i urządzeń bądź kontrola organów podatkowych lub innych instytucji kontrolnych, w związku z którą niezbędna jest obecność danego pracownika.

Fakt odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego nakłada na pracodawcę obowiązek pokrycia poniesionych w związku z tym przez pracownika kosztów. Wydatki te muszą jednak pozostawać w bezpośrednim związku z dokonanym odwołaniem (por. art. 167 § 2 K.p.). Mogą to być np. koszty podróży powrotnej z miejsca, w którym pracownik spędzał urlop (koszty biletów lotniczych, przejazdu pociągiem, autobusem, samochodem), opłaty poniesione za niewykorzystaną część pobytu w hotelu, ośrodku wczasowym albo w kwaterze prywatnej, koszty noclegów w drodze powrotnej z urlopu, czy też opłacone z góry wycieczki zaplanowane do odbycia podczas urlopu. Poniesione przez pracownika wydatki muszą być przy tym odpowiednio udokumentowane (m.in. fakturami, rachunkami, biletami itp.). Zwrotowi nie podlegają natomiast utracone korzyści, które pracownik mógłby osiągnąć w czasie pobytu na urlopie oraz wydatki poniesione przy okazji wyjazdu na urlop.

Co istotne, jeśli z powodu odwołania pracownika z urlopu będzie musiała wrócić z wakacji również jego rodzina, to pracodawca będzie miał obowiązek zwrócić koszty dotyczące także tych osób (zwłaszcza małżonka i dzieci).

Ewidencja zwrotu kosztów związanych z odwołaniem pracownika z urlopu


Kwotę zwróconą pracownikowi w związku z odwołaniem go z urlopu wypoczynkowego wskazane jest odnieść w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej – poprzez ujęcie jej na koncie pozostałych kosztów rodzajowych (w ramach zespołu 4) lub na odpowiednim koncie w zespole 5.

Zwracana pracownikowi kwota może zostać zaksięgowana zapisem:

      – Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe"
         lub konto zespołu 5,
      – Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".

Zwracamy uwagę, iż kwota wypłacona na podstawie art. 167 K.p., z tytułu zwrotu kosztów (faktycznie poniesionych i udokumentowanych) pozostających w bezpośrednim związku z odwołaniem pracownika z urlopu, nie stanowi dla tej osoby przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updof, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji otrzymany przez pracownika zwrot takich wydatków nie podlega również oskładkowaniu.

Przykład

I. Założenia:

1. Z ważnych powodów jednostka zmuszona była odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. W związku z tym pracownik zrezygnował z części wykupionych wcześniej wczasów. Po powrocie do pracy pracownik przedstawił faktury i bilety na kwotę: 837 zł, dokumentujące koszty związane z przerwaniem urlopu i powrotem do pracy.

2. Kwotę kosztów poniesionych przez pracownika zwrócono mu na rachunek bankowy.

3. Ewidencję kosztów działalności operacyjnej jednostka prowadzi na kontach zespołu 4.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK – koszty pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem pracownika z urlopu (podlegające zwrotowi) 837 zł 40-6 23-4
2. WB – zwrot poniesionych przez pracownika kosztów 837 zł 23-4 13-0

III. Księgowania:

Koszty związane z odwołaniem pracownika z urlopu wypoczynkowego
5. Świadczenie urlopowe wypłacone ze środków obrotowych

Nie jesteśmy zobowiązani do tworzenia ZFŚS. Naszym pracownikom wypłacamy raz w roku świadczenie urlopowe. Świadczenie to finansowane jest ze środków obrotowych. Jakie konto powinny obciążyć kwoty wypłacanych świadczeń?

Pracodawcy niebędący jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi, zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, mają prawo wyboru formy w jakiej będą zaspakajali socjalne potrzeby pracowników. Ta grupa pracodawców może:

  • utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych albo
     
  • wypłacać raz w roku świadczenie urlopowe.

Jeśli zostanie podjęta decyzja o wypłacaniu świadczenia urlopowego, to przysługuje ono jeden raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie urlopowe należy wypłacić nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu przez pracownika. Jest ono należne bez względu na sytuację materialną i rodzinną pracownika. Pracownik nie ma obowiązku przedkładania jakichkolwiek zaświadczeń o dochodach, aby je otrzymać. Uprawniony nie musi też składać w tej sprawie żadnego wniosku. Świadczenie przysługuje z mocy prawa, a jedynym warunkiem jest odpowiednio długi okres urlopu wypoczynkowego. Wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS – odpowiednio do rodzaju zatrudnienia i wymiaru czasu pracy pracownika.

Wskazniki i stawki
Wysokość odpisów na ZFŚS w 2015 r.
podajemy w serwisie
www.wskazniki.gofin.pl w zakładce
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

W jednostce niezobowiązanej do tworzenia ZFŚS, kwoty wypłacanych pracownikom świadczeń urlopowych obciążają koszty działalności operacyjnej, zapisem:
      – Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia",
      – Ma konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami".

Jeśli jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5 lub wyłącznie w zespole 5, to świadczenie urlopowe powinna ująć na odpowiednim koncie zespołu 5.

Wypłacone pracownikowi świadczenie urlopowe stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Pobraną zaliczkę na podatek dochodowy ujmuje się w księgach rachunkowych na zasadach ogólnych, zapisem:

      – Wn konto 23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami",
      – Ma konto 22 "Rozrachunki publicznoprawne".

Świadczenie to – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w ustawie o ZFŚS – nie stanowi natomiast podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W przypadku wypłaty świadczenia urlopowego w kwocie wyższej od odpisu podstawowego, obowiązek naliczenia składek będzie dotyczył jedynie nadwyżki wypłaconej ponad wartość równą temu odpisowi.

Sama wypłata świadczenia urlopowego – po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy i ewentualnych składek ZUS – księgowana jest zapisem: Wn konto 23-4, Ma konto 13-0.

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.